Matvaner

Home  /  Den kulinariske skole  /  Matvaner

On mars 1, 2020, Posted by , In Den kulinariske skole, With No Comments

I denne artikkelen skal vi snakke om hvilke matvaner det er lurt at vi utvikler for oss selv. Det finnes mange grunner til dette, men den absolutt beste grunnen til å ha gode matvaner er at man kommer til å oppnå en mye sunnere livsstil. Hvordan gjør vi dette?

Identifisering av mat

For det første så er det viktig at vi er opptatte av å leve en sunn livsstil til å begynne med. Det du kan begynne med er å skaffe deg ergonomiske sko og stoler for at ikke legge feil press på ryggen og føttene dine. Du kan også skaffe deg noen brukbare Ecco sko som også er veldig komfortable i tillegg til å være stilige.

Dette er et eksempel på ting vi kan gjøre for å fremme en god livsstil, desto flere sånne valg vi har desto lettere blir det for oss i lengden å klare å legge gode matvaner til denne listen. Noen ganger så blir det altfor vanskelig å snu en seg om til en vanskelig diett, men dersom du gjør sånne småting, og tar det et skritt om gangen, så skal det kunne lykkes.

Uansett så må du begynne med å identifisere hva du spiser. Det vil si at du må kunne vite hvor mange kalorier du spiser daglig, og av disse kaloriene så må du kjenne til hvordan kaloriene er fordelt mellom det vi kaller for proteiner, fett og karbohydrater. Disse tre tingen er kalorier alle sammen, men mange kaller de for “makronæringen”. Det finnes applikasjoner som du kan laste ned på telefonen gratis som kan fortelle deg automatisk hva innholdet i maten din er. Alt du trenger å gjøre derfra er rett og slett å bare måle ut hvor mye mat du spiser. Du kan skaffe deg spesielle vekter som du kan bruke for å gjøre dette lettere.

Makrofordeling

Dersom du først går inn for å spise sunt så kan du like så gjerne gjøre det på et atletisk nivå. De fleste synes det fungerer å fordele makronæringene til 50% karbohydrater, 30% proteiner og 20% fett. Dette er en ok fordeling som fører til økning i muskelmasse, og reduserer økningen av fett på kroppen. Selvfølgelig så må du også trene litt i tillegg for å eventuelt se effekten av dette, men dersom du kan holde en slik diett så har du allerede kommet veldig langt.

Ren mat

Det er også viktig at du spiser de riktige kaloriene. Du kan sikkert få til å balansere ut den riktige mengden kalorier og makroinnhold på dårlige typer mat også. Heldigvis så vet du allerede fra før hva som er virkelig dårlig for deg og hva som er bra. Hold deg til grønnsaker, ris, bønner, linser, og kanskje kjøtt. Ikke spis fast-food og slikt.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

incart-lite